هدایای تبلیغاتی

آشنایی با انواع رایج چاپ

در ابتدا بهتر است تا با معنی و مفهوم چاپ آشنا شویم. واژه چاپ در مفهوم لغوی آن به معنی انتقال اطلاعاتی از پیش تعیین شده مانند حروف، اعداد و علائم بر روی یک سطح و یا زمینه است. به عبارتی ساده تر در اثز فشار یک جشم بر روی یک سطح دیگر چاپ انجام میگیرد. امروزه شاهد رشد کالاها و محصولاتی متنوع در بازار هستیم. در این مورد نیاز به یک روش و یا مستندات چاپی در زمینه های گوناگون مانند تجارت، صنعت و یا زمینه های فرهنگی بسیار افزایش یافته است. “چاپ” همچنان توانسته یکی از بهترین روش های تبادل و یا انتقال اطلاعات باشد.

صنعت چاپ امروزه دستخوش تغییراتی بسیار گسترده شده است و حتی از اوراقی همچون کتاب نیز فراتر رفته و به شکل های مختلفی مثل کاتالوگ، بروشور، ست های اداری و یا حتی بسته یندی های متفاوتی همچون شیشه، پلاستیک و غیره درآمده است. پس هنوز هم صنعت چاپ تواسنته جایگاه خود را در میان مردم حفظ کند و تبدیل به یکی از مهم ترین ارکان صنعت تبلیغات از جمله هدایای تبلیغاتی شود.

در ادامه میخواهیم شما را با انواع روش های چاپی که در صنعت وجود دارد آشنا کنیم.

انواع روش های چاپ

در حالت کلی می‌توان انواع چاپ را به سه گروه زیر تقسیم بندی کرد:

  • چاپ های مستقیم
  • چاپ های غیر مستقیم
  • چاپ های غیر تماسی

۱- چاپ مستقیم:

 

در چاپ مستقیم، سطحی که میخواهیم عملیات چاپ بر روی آن انجام صورت گیرد، به صورت کاملا مستقیم با فرم چاپ در تماس هست. موارد بسیاری است که از این روش چاپ استفاده میکنند مثلا : کلیشه، لترپرس، سیلک اسکرین، باتیک، هلیوگراور، طلاکوب، فلکسو، نایلوپرینت.  مراحل ساختن کلیشه از قدیمی‌ترین شیوه های چاپ در این نوع موارد بوده و مهر های چاپی درون فروشگاه‌  ها و سازمان‌های گوناگون به عنوان نمونه‌‌های رایج از این نوع چاپ بوده است.

۲- چاپ غیر مستقیم:

 

در چاپ غیر مستقیم، سطح چاپ شونده به طور کاملا غیر‌مستقیم با فرم چاپ در تماس هست. بدین منظور که ابتدا نقش اولیه به یک لایه ی بی رنگ منتقل میشود و در آخر از آن لایه بر روی لایه (سطح) نهایی به طور مثال کاغذ منتقل می شوند. یکی از معروف ترین روش های چاپ غیر مستقیم، چاپ افست است. در این روش رابط چاپ یا همان زینک، تصاویر و یا مطالب مورد نظر اولیه را بروی لاستیکی منتقل کرده و سپس چاپ نهایی از روی لاستیک بر روی سطح مورد نظر ما اعمال خواهد شد.

۳- چاپ غیر تماسی:

 

روش چاپ غیر تماسی در دستگاه های چاپی مانند چاپگر های لیزری-جوهرافشان و یا فتوکپی انجام میشود . روش چاپ به این شکل است که عملیات چاپ در اثر تماس صورت نمیگیرد. در این روش به صورت کاملا مجزا، پودر یا جوهر به سطح چاپ پاشیده میشود.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *