این روش از چاپ در دسته چاپ های گود قرار میگیرد و این مسئله به دلیل استفاده از کلیشه گود در این فرایند چاپ است. یکی از ویژگی های خوب این روش چاپ، امکان استفاده بر روی مواد متفاوت هم از نظر جنس و هم از نظر شکل هندسی است به شکلی که با استفاده از این روش میتوانید حتی بر روی سطوح مختلفی مثلا صاف، منحنی، گرد، محدب و یا حتی دایره عملیت چاپ را انجام دهید.

واسط چاپ در تامپولاستیکی ازجنس سیلیکون است که به ان تامپو می گویند. این روش از چاپ را بسیار مانند مهرهای لاستیکی می دانند. تنها با این تفاوت که در روش مهر حروف ها برجسته هستند اما در روش چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی، برجستگی وجود نخواهد داشت و نقوش را به شیوه های دیگر به سطوح قابل چاپ منتقل می کنند.

مراحل انجام چاپ تامپو :

پس از آنکه عملیات طراحی به اتمام رسید، میبایست از طرحی که مورد نظر است یک فیلم تفکیکی برای کار های cmyk تهیه شوند. از هر یک از فیلم های رنگ کلیشه فلزی یا فتوپلیمری تهیه میکنند. از کلیشه فلزی به دلیل مقاومت بیشتر در مراحل بعدی چاپ بیشتر استفاده میشود. اگر میخواهید از کلیشه فتو پلیمری استفاده نمایید باید دارای ضخامت کم و سفتی بسیار باشد.

پس از هر رنگ یک کلیشه تهیه میشود و ترامها بر روی آن به شکل گود میباشند. سپس هر کلیشه را در محل های از پیش تعیین شده در ماشین های چاپ قرار میدهند. در کنار هر رنگ کلیشه هم یک مخزن رنگ و همچنین یک غلطک و تیغه های مربوط به آن قرار گرفته است.

در مرحله بعدی، غلطک رنگ، از مخزن رنگ موجود، بر روی کلیشه کشیده می شود و درون گودی های کلیشه که همان نقش ها و طرح مورد نظرمان است پر از رنگ می شوند. بعد از هر مرحله کشیده شدن یک تیغه نیز رنگ های اضافه ی موجود را از روی کلیشه جمع می کند.

لاستیک سیلیکون از بالا بر روی کلیشه فرود می آید و نقش ها و یا طرح مورد نظر را بر روی خود منتقل می کند. سپس بطور کاملا اتوماتیک بالای سر مورد قابل چاپ قرار گرفته و به آرامی برسطح مورد نظر فرود می آیند. بدین ترتیب نقوش مورد نظرمان از روی گراور به محل مدنظر ما منتقل می شوند. در مورد دیگر رنگ ها نیز به همین ترتیب عمل میشود و عملیات نهایی ما با طراحی چهار رنگ اصلی به چاپ می رسد.

قابلیت های چاپ تامپو

در حال حاضر چاپ تامپو در سراسر دنیا کاربرد های بسیاری دارد و اکثر کارخانه ها و یا تولیدی هایی که زمینه هدیه تبلیغاتی کار میکنند از این روش چاپ استفاده میکنند. قابلیت های مختلف این نوع چاپ به دو نوع تقسیم بندی میشوند :

چاپ هدایای تبلیغاتی : این نوع چاپ در مواردی مانند چاپ خودکار تبلیغاتی ، چاپ روی تیشرت و لباس ، چاپ روی لیوان تبلیغاتی ، چاپ سرکلیدی ، چاپ پاور بانک ، چاپ روی فلش مموری ، چاپ لوازم التحریر، چاپ روی ظرف یکبار مصرف ، چاپ روی درب نوشابه ، چاپ روی بطری ، چاپ روی لیوان یکبار مصرف و … استفاده میشود.

چاپ قطعات صنعتی : مانند چاپ قطعات خودرو ، چاپ لوازم الکترونیک ، چاپ قطعات صنعتی ، چاپ لوازم پزشکی ، چاپ لوازم اشپزخانه ، چاپ قطعات موتور سیکلت ، چاپ ظروف و غیره.

 

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *