چاپ سیلک

در بسیاری از محصولاتی که تحت عنوان هدایای تبلیغاتی ارائه میدهیم از چاپ هایی مانند سیلک برای حک کردن نام برند و یا طرح لوگو استفاده می کنیم. در این مقاله آموزشی میخواهیم شما را با این روش چاپ بیشتر اشنا کنیم.

چاپ سیلک به روشی از چاپ گفته میشود. در این روش از چاپ تور ابریشم را بر روی قالب و یا چهارچوبی از جنس چوب و یا فلز قرار میدهند. با یک داروی ژلاتینی که حساس به نور است آغشته میکنند و بعد از مرحله نوردهی آن را میشورند. بدین منوال عمل چاپ را انجام میدهند. یکی از مزیت های این روش چاپ مقرون به صرفه بودن آن است. به همین دلیل مقدار اندکی سرمایه کافی است تا این روش چاپ انجام گیرد.

سیلک را برای چاپ تصاویر بیشتر استفاده میکنند و از پارچه های توری با سوراخ های بسیار ریز در این عمل بهره میبرند تا در نهایت تصویر مورد نظرشان بر روی کار منعکس شود. بخش هایی از تصاویر که باید بی رنگ باشد را با ماده ای مسدود کننده که همانند موم است می پوشانند. اپراتور مرکب چاپ و یا رنگ را با کاردک و یا غلطک به سطحی که قرار است چاپ شود فشار میدهند. این رنگ یا مرکب فقط به بخش‌هایی که مسدود نشده منتقل و تصویر بر روی آن ظاهر می شود.

در این قسمت بهتر است تا در ابتدا موارد استفاده این روش چاپ را نام ببریم:

امکان چاپ کردن بر روی نایلکس و نایلون، CD- DVB، دفتر تلفن و یا سر رسید، تقویم های دیواری، وسایل چرم، مقوا، ورقی، آینه ها، شیشه ها، کفش ها، کیف ها، جعبه های شیرینی، جعبه های کفش، جعبه های مختلف از جنس کارتن، تابلوهای هنری، تابلوهای صنعتی، تابلوهای اطلاع رسانی، اشیاء تبلیغاتی مثل ساعت و خودکار، گونی، پارچه و البسه. در تمامی این وسایل از همی روش چاپ استفاده میکنند. شرکت تبلیغاتی آراز نیز بر روی هدیه تبلیغاتی که ار جنس چرم باشد از این روش استفاده می کند.

چاپ سیلک دستی

چاپ سیلک به دو شکل دستی و ماشینی انجام میگیرد.

در چاپ سیلک به صورت دستی افراد می توانند از شابلون یا از کلیشه چاپ استفاده کنند. به این صورت که در آن سه روش میز نور، قید نور و شابلون ساز انجام می شود. در روش چاپ سیلک در ابتدا با یک لایه ی نازکی از شابلون یا همان قاب تهیه میشود، سپس یک لایه نازک از لاک حساس دیازو را روی کار میکشد و با پرینت طرح مورد نظر داخل چاپ دستی قرار میگیرد. دستگاه های چاب سیلک نقش مورد نظر خود را بر روی توری حک کرده و با آماده شدن شابلون طرح، دیگر به دستگاه های سیلک دستی نیازی نیست و سایر مراحل را با کاردک رنگ کشی، گذاشتن شابلون و جمع کردن سطح صاف به شکل کاملا دستی انجام می دهند.

انواع چاپ سیلک دستی
چاپ سیلک دستی هم به دو روش انجام میشود : کاربردی و هنری. در روش چاپ سیلک کاربردی، کاربر نقش اصلی ماجرا را انجام میدهند. تمامی مراحل از جمله ساخت، آماده سازی لوحه چاپی، انتقال طرح و مراحل تکثیر را بر هم عهده می گیرند. اما در روش چاپ سیلک دستی، مشتریان هیچ گونه نقشی در عملیات چاپ ندارند و هنرمند از قبل کار های خود را آماده کرده.

فرآیند چاپ سیلک دستی:

روش چاپ سیلک دستی را به طور خلاصه در سه مورد بیان کردیم:

  • چاپ سیلک مسطح مانند سیلک اسکرین
  • چاپ سیلک گود مانند حکاکی بر روی فلز
  • چاپ سیلک برجسته مانند حکاکی روی چوپ و لینولئوم

تاریخچه چاپ سیلک

برای اولین بار در کشور ژاپن چاپ سیلک انجام شد. در ان زمان پارچه های ابریشمی برای این روش چاپ بسیار کاربرد داشت و مناسب بود. به همین دلیل است که این روش چاپ به سیلک یا همان ابریشم معروف شده است. این روش چاپ هنوز هم در بعضی از نقاط جهان کاربرد دارد و به صورت وسیعی انجام میشود. چرا که هیچ روش چاپی هم نمی تواند به اندازه ی روش چاپ سیلک، مرکب را بر روی سطح مورد نظر منتقل نماید و گاهی هم نیاز است تا چاپ با مقادیر زیادی از مرکب ها انجام شود. بنابراین چاپ سیلک جزء بهترین ها در امر چاپ است.

علاوه بر این در سطوحی که زمینه ی کار آغشته به رنگ میباشد و باید از رنگ پوششی قوی بر روی کار استفاده شود، مانند لیبل هایی که بر روی موتور سیکلت ها و امثال آن ها می چسبانند، می توان از روش چاپی مانند چاپ سیلک دستی استفاده کرد. این روش در صنایع هم برای چسب اندود کردن مقاطعی از سطوح مورد نظر کاربرد دارد و در بعضی مواقع هم برای چسبانیدن مواد لاستیکی بر روی سطوح لازم استفاده می شود.

برای هدایا تبلیغاتی از چاپی نظیر چاپ سیلک استفاده میکنیم ولی تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در شرکت آراز از پیشرفته ترین ماشین آلات برای چاپ استفاده میکنیم تا طرح مورد نظر تا سال ها باقی مانده و تغییری نکند.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *